Special la ediția online Cluj-Napoca 1.0: Independența României – Cine-concert Irina Margareta Nistor & Foley’Ala

Independența României – Cine-concert Irina Margareta Nistor & Foley’Ala

Proiecţie de film mut cu sound-design live și inserturi din memoriile Regelui Carol I

Independența României: Războiul Româno-Ruso-Turc 1877 (România, 1912, 68:28 min.)

Regia: Aristide Demetriade, Grigore Brezeanu

Scenariul: Petre Liciu, Aristide Demetriade, Constantin Nottara

Producători: Leon Popescu, Grigore Brezeanu, Pascal Vidrașcu, Societarii TNB

Irina Margareta Nistor – Vocea Filmelor (lectură)

Muzica originală – Foley’Ala (București/Cluj-Napoca):

Alin Zăbrăuţeanu – foley, electronics, live processing

Maria Petrescu – oboi, flaut drept

Radu Rădescu – percuţie, concept, selecție texte, traducere

Aurel Anghele – suport tehnic

Înregistrare live (Alba-Iulia, 30 noiembrie 2019), cu subtitrare în limba engleză 

Rezervări, aici.

„Independența României”, cu subtitlul „Războiul Româno-Ruso-Turc 1877”, este primul film de ficțiune românesc păstrat până azi, realizat cu ocazia aniversării a 35 de ani de la începerea Războiului de Independență din 1877-1878, ca o reconstituire a celor mai importante etape ale acestuia. Unele dintre personaje sunt inspirate din poemele lui Vasile Alecsandri, care făcuseră din Peneș Curcanul, Rodica, Cobuz sau Sergentul adevărate legende. Meritul major al filmului este că, prin utilizarea a 80.000 de figuranţi, din care mulți erau chiar veterani ai Războiului de Independenţă, a rezultat o superproducţie cinematografică importantă a epocii, recunoscută ca atare de presa internațională, precursoare a epopeii naționale cinematografice de mai târziu. Este, în același timp, unul dintre primele filme din lume în care un suveran a apărut atât în calitate de personaj, cât și în secvențe documentare, astfel încât Carol I a acordat producției sprijin financiar. În film au jucat mai mulţi actori ai Teatrului Naţional, pentru a-i înfăţişa pe Principele Carol I (Aristide Demetriade), Osman Paşa (Constantin Nottara), primul ministru Mihail Kogălniceanu (Ion Niculescu), generalul Cernat (Ion Dumitrescu), generalul doctor Carol Davila (Ion Merişescu), Țarul Alexandru al II-lea al Rusiei (Pepi Machauer), generalul Arion (Ghiţă Popescu), generalul Totleben și mitropolitul (Constantin Orologea), Principesa Elisabeta (Constanţa Demetriade) sau personaje fictive, precum Peneş Curcanul (Aurel Athanasescu) şi Rodica (Jeni Metaxa-Doro). Şi-au dat concursul și alți actori celebri: Elvira Popescu, Aristiţa Romanescu, Ion Brezeanu, Maria Filotti etc.

Acompaniamentul conceput de ansamblul Foley’Ala aduce o viziune contemporană în abordarea rezolvării coloanei sonore pentru o peliculă de pionierat din cinematografia națională. Soluțiile muzicale propuse plasează atmosfera proiecției într-un context modern, apelând la proceduri inovative de sound-design, în care sunt integrate creativ, prin apelarea la „drone granulare” ingenios tratate, teme și structuri arhetipale din muzica de film, clasică și folclorică, în osmoză cu instrumentele acustice și procesarea electronică live. Pasajele de text inserate pe parcurs subliniază momentele cheie ale acțiunii filmului, având ca sursă de inspirație memoriile unui personaj direct implicat în luptele pentru cucerirea independenței, domnitorul Carol I. Prin lectura la persoana întâi, criticul de cinema Irina Margareta Nistor suprapune insolit imaginea „Vocii Filmelor” cu cea a „Vocii Regelui”, erou-narator al evenimentelor.

Foley’Ala este o trupă născută în anul 2013, ca o formulă ad-hoc de sound design & live scoring la proiecţii de filme mute acompaniate sonor. Formaţia creează un ambient acustic original, interpretat live sub forma unei cvasi-improvizaţii de (re)construire a coloanei sonore pentru pelicule care au marcat istoria cinematografiei. Printre proiectele formației se numără cine-concertele: „The Wind” (SUA, 1928, regia Victor Sjöström), „Tabu” (SUA, 1931, regia Friedrich Wilhelm Murnau), „Puzzle suprarealist” (Franța, 1924-1929, trei scurt-metraje de avangardă: „Baletul mecanic”, regia Fernand Léger, „Câinele andaluz”, regia Luis Buñuel, și „Antract”, regia René Clair), „Genuine” (Germania, 1920, regia Robert Wiene), „Shiraz – A Romance of India” (Marea Britanie-Germania-India, 1928, regia Franz Osten), „Căruța fantomă” (Suedia, 1921, regia Victor Sjöström) și premiera abolută „România etnografică – restituiri Dem Demetrescu” (România, 1937-1939, regia Dem Demetrescu). Formația a participat cu proiecte de film şi muzică la Festivalul Filmului European, Festivalul Național de Teatru, TIFF Cluj, TIFF Sibiu, TIFF Oradea, Festivalul de Film Horror & Fantasy „Luna Plină” Biertan, Festivalul de Psihanaliză şi Film București, FânFest Roșia Montană, Festivalul de Film şi Istorii Râşnov, Serile Filmului Românesc Iași, Alba Iulia Music and Film Festival, Dracula Film Festival Brașov, ArtFestin Făgăraș, Bookfest, Street Delivery, Noaptea Albă a Galeriilor, „No Silence, Please!” (Centrul Ceh) şi Orgelsommer Mediaş, dar şi la proiecţii, recitaluri de poezie sau concerte de improvizație în spaţii neconvenţionale. Criticii de film Tudor Caranfil şi Irina Margareta Nistor au fost adesea invitaţi să prefaţeze spectacolele formaţiei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *